A tantárgy célja:
A kurzus elméleti alapozását Az oktatás kérdése a roma gyerekek társadalmi integrációjában: szegregáció és integráció című óra adja. A kurzus célja, hogy a hallgatók empirikus tapasztalatokat szerezzenek a hátrányos társadalmi helyzetből, a szegénységből, az előítéletekkel övezett kisebbségi létből fakadó nehézségek és az iskolai kudarcok közötti összefüggésekről, valamint ezek kezelési lehetőségeiről. A hallgatói munkák kiemelt fókusza az oktatási szegregáció-integráció kérdésköre, a hátránykompenzáló programok hatékonysága, illetve a roma identitás kérdésköre.
A kurzus felépítése:
- A kurzus kereteinek áttekintése, módszertani alapvetések
- Egyénileg vagy kiscsoportban végzett empirikus kutatás (kiemelt feladatok: kérdésfelvetés, szakirodalmi áttekintés, kutatási terv, releváns személy/szervezet/program vizsgálata), mely házi dolgozat leadásával zárul
- Projektterv kialakítása, gyakorlati feladatok megbeszélése
- Projektterv, gyakorlati munka megvalósítása (pl. kampány, közösségi munka, további kutatás), szükség szerint oktatói támogatással
Összegzés, tapasztalatok megvitatása (gyakorlati feladattól függően prezentáció és/vagy a házi dolgozat kibővítése)
Kötelező irodalom:
- 1. Fejes József Balázs és Szűcs Norbert (szerk.): Én vétkem. Helyzetkép az oktatási szegregációról. Motiváció Oktatási Egyesület, Szeged, 2018. ISBN 978-615-00-1156-1
- 2. Fejes József Balázs, Kelemen Valéria és Szűcs Norbert: Szülők mentorálása a hátrányos helyzet átörökítésének megelőzése érdekében. Szeged: SZTE JGYPK, 2013. ISBN 978-963-9927-77-3
- 3. Fejes József Balázs, Kelemen Valéria és Szűcs Norbert: A Motiváció Hallgatói Mentorprogram modellje. Útmutató felsőoktatási hallgatók részvételével szervezett hátránykompenzáló programok megvalósításához. SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet, Szeged, 2014. ISBN 978-963-306-303-3
- 4. Fejes József Balázs, Lencse Máté, Szűcs Norbert (szerk.): Mire jó a tanoda? A TanodaPlatform keretében összegyűjtött innovációk, kutatások, történetek. Motiváció Oktatási Egyesület, Szeged, 2016. ISBN 978-963-12-5164-7
- 5. Székelyi Mária, Örkény Antal, Csepeli György és Barna Ildikó: A siker fénytörései. Sík Kiadó, Budapest, 2005. ISBN 963 9270 17 2
Ajánlott irodalom:
- 1. Gomes, Rui (szerk.): Te is más vagy, te sem vagy más. Képzők könyve. Mobilitás Európai Fejlesztési Igazgatósága, Budapest, 2006. ISBN 978-963-86967-6-2
- 2. Kajner Péter (szerk.): Rajtunk múlik! Hogyan szervezkedjünk és képviseljük érdekeinket a lakóhelyünkön? Közösségi Kapcsolat Alapítvány, Budapest, 2010. ISBN 963-218-911-6
- 3. L. Ritók Nóra: Projektpedagógia a hátrányos helyzetű tanulók oktatásában. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, Budapest, 2008. ISBN 9789639795211
- 4. Takács Viktória (szerk.): Gondolkodjunk 3D-ben! A közösségi vita módszertana. Demokratikus Ifjúságért Alapítvány, Budapest, 2014. ISBN 978-963-88966-2-9
- 5. Takács Viktória (szerk.): Alternatív leckék. Innovatív pedagógiai eszközök a hátrányos helyzetű gyerekek fejlődéséért. Demokratikus Ifjúságért Alapítvány, Budapest, 2016. ISBN 978-963-88966-3-6
Az interjúkészítést támogató módszertani irodalom:
- 1. Babbie, Earl: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest, 1996. ISBN 963 506 10 5
- 2. Kvale, Steinar: Az interjú. Bevezetés a kvalitatív kutatás interjútechnikáiba. Jószöveg Kiadó, Budapest, 2005. ISBN 963 7052 08 9
- 3. Héra Gábor – Ligeti György: Módszertan. A társadalmi jelenségek kutatása. Osiris Kiadó, Budapest, 2005. ISBN 963 389 788 2
- 4. Seidman, Irving: Az interjú, mint kvalitatív kutatási módszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2002. ISBN 963 16 2756 5
Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): Dr. Szűcs Norbert főiskolai docens
